Luister
muziek
07 November 2021 05:47
Deel dit artikel:

Hulp aan huis bij signaal betalingsachterstanden

“De zon is voor ons weer gaan schijnen”, zijn de woorden van een mevrouw die hulp krijgt, nadat Ellen van Kuijk, medewerker Vroegsignalering, letterlijk aan de deur klopte. Sinds mei van dit jaar krijgen we als gemeente een signaal bij betalingsachterstanden van onze inwoners bij Goed Wonen, Brabant Water, een zorgverzekeraar of energiebedrijf. Dan gaat Ellen er op af!

gemert-bakel24
  / Redactie
  • Beeld - Pixabay / Foto ter illustratie
Advertentie

Het verhaal van mevrouw illustreert hoe snel het kan gaan, maar ook welke hulp Ellen namens de gemeente kan bieden. Bij het echtpaar verliep de WW-uitkering van de man en mevrouw had slechts een klein inkomen op basis van een 4-uurs contract. Al snel liepen de schulden en betalingsachterstanden op. “We schaamden ons maar wisten niet meer wat we moesten doen,” leggen ze uit. “Op een gegeven moment konden we zelfs geen boodschappen meer doen.”

Samen aan de slag

Toeval of niet, maar op dat moment belde Ellen aan. “Zij zorgde er letterlijk direct voor dat we die dag nog wat eten konden halen. Samen zijn we aan de slag gegaan om ons leven weer op de rit te krijgen.” Op het formulierenspreekuur is een bijstandsuitkering aangevraagd, ze krijgen hulp bij alle betalingsachterstanden en het echtpaar kan met de PasVooruit in de eerste levensbehoeften voorzien.

Aan het werk

Bij de aanvraag van de bijstandsuitkering heeft het echtpaar zich ook bij het uitzendbureau ingeschreven. Meneer vond daar meteen een baan, mevrouw een extra baantje erbij. “Daardoor hadden we de uitkering niet eens meer nodig.” Inmiddels zijn alle schuldeisers gevraagd om uitstel van betaling. Nu is het wachten op het eerste salaris, om daarna betalingsregelingen te treffen om de schulden af te lossen. “We hebben ook ingestemd met budgetbeheer. Dat betekent dat de betaling van vaste lasten voorlopig wordt geregeld en wij hiernaar geen omkijken hebben. Het geld wat we van ons loon over hebben, kunnen we weer vrij besteden.”

Zelf hulp vragen

Je hoeft natuurlijk niet te wachten op een brief of huisbezoek. Heb je schulden, kun je je rekeningen niet betalen of kom je er niet meer uit? Dan kun je áltijd mailen naar hbb@gemert-bakel.nl of je belt de gemeente en vraagt naar Ellen van Kuijk. Zij is bereikbaar van dinsdag tot en met donderdag. Of maak een afspraak voor het financieel spreekuur, elke donderdag van 9.00 tot 12.00 uur. Bel voor een afspraak met Lumens op 040-2193300.

Download de gratis app van Gemert-Bakel24 en mis niets → Apple | Android

Deel dit artikel:
Advertentie



Ga terug
Advertentie
Advertentie