SIRE is een campagne begonnen over het bespreekbaar maken van de dood.
SIRE staat voor Stichting Ideële Reclame en is een onafhankelijke stichting die bestaat sinds 1967. Sinds die tijd maken ze campagnes over belangrijke maatschappelijke onderwerpen. Het doel van deze campagnes is om mensen wakker te schudden, mensen erover te laten nadenken en om het debat te openen. Het streven is om de maatschappij daarmee wat mooier te maken. De communicatiebranche ondersteunt SIRE in het tot stand brengen van alle campagnes.
In de maatschappij lijkt het alsof mensen niet graag praten over de dood en de neiging hebben om verdriet te relativeren. 'Het leven gaat door' wordt er dan gezegd. Het lijkt alsof de dood steeds minder deel gaat uitmaken van het leven. Hoe gaan mensen om met de dood als anderen eraan voorbijgaan? De campagne gaat over 'dooddoeners'. SIRE ziet dit als dingen die gezegd worden om het praten over de dood te vermijden. Vaak vergroten deze dooddoeners het verdriet, ook al is dat niet zo bedoeld. Het doel van deze campagne is om de dood meer te laten leven. Een gesprek over de dood kan zorgen voor verrijking en verbinding. SIRE hoopt dat mensen stil zullen gaan staan bij de waarde van het praten over de dood.
Download de gratis app van Gemert-Bakel24 en mis niets → Apple | Android