RTL Nieuws en ingenieursadviesbureau Sweco hebben onderzoek gedaan naar het aantal verongelukte fietsers en automobilisten in het verkeer. In de laatste jaren is het aantal fietsers die zijn verongelukt gestegen, het aantal automobilisten daalt hierin spectaculair. Vooral de 50 kilometerwegen, waar auto's en fietsen samen op rijden, worden als gevaarlijk gezien. Lees hieronder hoe dit is voor gemeente Gemert-Bakel.
Het aantal fietsers blijken steeds een groter aandeel te hebben in het aantal verkeersdoden, dat meldt het CBS. Sinds 2000 is het aantal auto-ongelukken, met dodelijke afloop, drastisch gedaald. Het aantal dodelijke fietsongelukken blijft schommelen rond de 200 per jaar. In de afgelopen twee jaar zijn er zelfs meer fietsers dan automobilisten verongelukt.
Uit het onderzoek van RTL Nieuws en Sweco is gebleken dat er relatief veel fietsdoden vallen op 50 kilometerwegen, waar auto's en fietsers op de rijbaan rijden. Als fietsers zijnde loop je bijna negen keer zoveel risico om te verongelukken als op een vrij liggend fietspad. 40 procent van de dodelijke ongelukken wordt veroorzaakt op deze 50 kilometerwegen. Er is echter wel een groot verschil te zien in gemeenten. In 37 van de Nederlandse gemeenten lopen meer dan een kwart van de populaire fietsroutes over wegen waar maximaal 50 kilometer per uur gereden mag worden.
Naast 50 kilometerwegen zijn kruispunten op die wegen ook gevaarlijk. Binnen de bebouwde kom worden de meeste doden gemeld op kruispunten met 50 kilometerwegen.
In de laatste vijf jaar zijn er in gemeente Gemert-Bakel 0 dodelijke fietsongevallen binnen de bebouwde kom gemeld en 31 met letsel. Het percentage drukste fietsroutes, binnen de bebouwde kom, die over een hoog ongevalsrisico weg loopt is 9,3 procent. Het risico op een dodelijk ongeval op die wegen is ongeveer 9 keer hoger dan op een fietspad.
Download de gratis app van Gemert-Bakel24 en mis niets → Apple | Android